Patriotismul, doar o altă marfă

patriotismul doar o marfa

Evenimentele competiționale sportive și culturale inter-țări din ultimii ani, cum ar fi Eurovisionul sau recent încheiatul turneu final al Europenelor de fotbal, au ajuns să semene suficient de tare cu utopii precum ”Jocurile Foamei” încît să îți dea fiori reci pe șira spinării.

În ziua de azi, în care se vinde și se cumpără tot, în numele profitului necondiționat clamat de orînduirea capitalistă, patriotismul a ajuns doar o altă marfă de consum.

Popoarele sînt golite de tradiții și obiceiuri, de specificul național, în numele globalizării, dar sînt ispitite să cumpere tricouri, șepci și fanioane cu însemnele naționale sau ale diferitelor echipe reprezentative într-un domeniu sau altul.

Cît timp scot bani din buzunar și ”consumă”, oamenilor li se permite să își afirme, chiar și public, identitatea națională. Mai ales că patriotismul adevărat nu poate fi vîndut sau cumpărat.

Cu atît mai avantajoasă pentru globalizarea corporatistă este această abordare, cu cît tradițiile și obiceiurile diferitelor popoare au ajuns să fie prezentate strict prin prisma comportamentului lor de consum.

Cel mai bun exemplu sînt românii, care în prezent își reduc propria cultură și tradiție la voluptatea de a mînca și a bea. ”Așa e la noi la români”: mici, bere, cîrnați, sarmale, țuică, ciorbă de burtă. În rest, nimeni nu își mai aduce aminte de istoria neamului, de cultura, portul și muzica populară, de lupta pentru unire, independență și dreptul la neatîrnare, de ostașii români care s-au jertfit pentru ca urmașii lor să fie stăpîni la ei acasă.

Azi patriotismul este bun doar cît timp e golit de conținut și produce profit.

Cînd se vorbește însă despre neo-imperialismul care sufocă nații, în Mileniul III, patriotismul devine cea mai mare amenințare.

https://www.invectiva.ro/wp-content/uploads/2022/06/footer-1024x139-2022.jpg