Povestea Porcilor

IonCreanga-AmintiriDinCopilarie

Mințile luminate cu tableta ale (i)responsabililor din învățămînt au decis, de ceva vreme, că Ion Creangă este un autor mult prea dificil pentru copiii de la clasele mici și, ca atare, trebuie marginalizat.

Probabil că personaje precum Ivan Turbincă, Stan Pățitul sau Dănilă Prepeleac se dovedesc a nu se mai încadra în viziunea modernistă, europeană, a celor ce stabilesc lista de lecturi a copiiilor noștri. Iar poveștile învechite cu Scaraoschi ale unuia dintre cei mai importanți autori ai acestui neam nu mai pot ține pasul cu zînele, trolii și hary-poterii despre care trebuie să învețe acum orice tînăr vlăstar european.

Cît despre Nică, personajul este absolut reprobabil prin natura sa liberă, iar faptele lui de arme pot dovedi, la o mai atentă examinare, că transmit un mesaj reacționar de-a dreptul. Ce model poate fi el pentru copiii României, un înapoiat fără card, tabletă și smart-phone, care nu își face cumpărăturile la supermarket și aleargă după cireșe și pupeze, în loc să își petreacă timpul, în mod organizat, pe internet? Are el cont pe Facebook ca să merite să fie studiat?

Dar nu doar Creangă a fost scos pe ușa din dos a literaturii naționale. Opere precum ”Viața la țară”, ”Din lumea celor care nu cuvîntă”, ”File din cartea naturii” sau ”Balade vesele și triste”, precum și autorii lor, altădată adevărate puncte de reper, reprezintă acum doar abisale pete negre în cultura generală a celor cu care ar trebui să ne lăudăm că vor fi urmașii noștri.

Lista lor de lecturi a fost umplută, încet, dar sigur, cu scrieri ale autorilor de cele mai diverse naționalități, în detrimentul evident al celor români. Dar nici măcar ăsta nu este cel mai grav lucru, pentru că o diversificare a cunoștințelor și a culturii generale nu poate strica, în cele din urmă, nimănui.

Problema este factura cărților care sînt băgate acum pe gîtul copiiilor chiar de către învățătorii lor. Cei mici sînt bombardați constant cu povești fantastice, de multe ori de un supra-realism extrem. Lăsînd la o parte faptul că astfel de lucrări nu sînt considerate a fi prea dificile pentru copiii din clasele primare, supărător este că a dispărut povestea cu pildă, în care binele învinge, în care omul bun are, pînă la urmă, cîștig de cauză.

A dispărut apropierea de natură, au dispărut poveștile cu animale, apropierea de făpturile Pămîntului și chiar apropierea de semeni. Copiii sînt acum împinși să se atașeze de prieteni imaginari, fantastici, binele și dreptatea nu mai sînt întotdeauna exemplele pozitive, relativismul cultural este implementat de le cele mai mici vîrste.

Nu se poate să nu întrezărești conspirația, să nu te întrebi dacă nu se urmărește ștergerea identității naționale din conștiința școlarilor, pregătirea lor de mici să devină consumatorii de mîine, soldați disciplinați ai corporatismului internațional!

http://www.invectiva.ro/wp-content/uploads/2017/08/click-pe-reclame.jpg

Leave a Comment

https://www.invectiva.ro/wp-content/uploads/2022/06/footer-1024x139-2022.jpg